maanantai 14. joulukuuta 2015

111. Reenari reenaa; ajaa, ratsastaa, juoksuttaa ja sairastaa

Pitkästä aikaa päivittelyä!
Paljon on tapahtunut sitten viimekerran. Ollaan kehitytty, mutta helppoa se ei todellakaan ole ollut ja mun hermoja, sekä taitoja on koeteltu. Mutta kaikesta huolimatta Millasta on tullu mulle ihan  älyttömän rakas ja tärkeä.
Lienee helpompaa selittää kuvien kanssa.



Nämä kaksi ekaa kuvaa ovat ekoilta ajokerroilta, jotka kävin ajamassa kaverini kanssa. Milla on kyllä alusta asti ollut miellyttävin ajaa, kuin esim. ratsastaa. Ainut "ongelma" on ollut pään nykiminen ja (nyt myöhemmin huomattu) oikealle kääntymiset. Luultavasti pään nykiminen saadaan treenillä ja sekillä loppumaan. Kääntymisongelmaa onkin sit vaikeempi opettaa (ainakin yksin) pois, mutta eiköhän siihenkin jokin ratkaisu löydy.

Hiitti on kovassakäytössä!







Pellolla olemme treenanneet syksyllä tiheään, koska usein kun olen ollut liikenteessä Millan kanssa on rata/hiitti ja maneesit olleet opiston käytössä, eikä silloin sinne väliin uskalla mennä. Ajaessa ollaan yritetty parantaa ravin tasaisuutta ja tasapainoa, sekä rytmiä. Vauhtia ja voitontahtoa Millalta ei ainakaan puutu, joten kyllä mun usko sen menestymiseen tulevaisuuden ravikisoissa vaan vahvistuu, vaikkei treeni kerrat aina ihan putkeen ole menneetkään.


Maastakäsittely ja juoksuttaminen on yksi Millan liikuttamisen perusjutuista. Neiti onkin yleensä erittäin hyvin kuulolla silloin ja tottelee nopeammin kuin muuten. Näin olemme myös kehittäneet meidän välistä luottamusta, joka taas helpottaa kaikkea työskentelyä. Piuhoja ja sivuohjia käytän satunnaisesti auttamaan ja ohjaamaan hepan päätä oikeaan paikkaan, siksi myös videolla kehun Millaa joka kerta kun se laskee edes vähän päätä alemmas.


Tällaiselta meidän maastoilut usein näyttää ja kuulostaa. Ratsain maastoillaan lähes aina normaalin kenttätyöskentelyn jälkeen tai ennen, jos Millalla on paljon ylimääräistä energiaa. Maastoillessa käydään mahdollisimmat monipuolisissa paikoissa ja kiipeilyä on harrastettu reilusti.
Koska Milla on vielä nuori ja hieman tasapainoton, ollaan lähinnä ratsastaessa kentällä/maneesissa taisteltu ympyröiden (ja sitä myötä asettumisen) ja tasaisemman rytmin/tempon parissa, sekä suoraan kulkemisen kanssa. Ja niissä riittääkin vielä hommaa neidin itseppäisen luonteen ansiosta. Meidän ratsasteluista ei juurikaan ole kuvia valitettavasti, koska meillä harvoin on kuvaajaa.

Missä nyt sitten mennään?

Tällä hetkellä olen kämpillä potemassa jo viikon kestänyttä flunssaani. Viime viikolla kävin ajamassa mussukkani, joka käyttäytyi yllättävän hyvin pidemmän vapaan jälkeen.
Minua on todenteolla päässyt puremaan ravikärpänen ja siksi olenkin aina mahdollisuuden tullen ollut mukana raveissa Millan omistajien käyttäessä heidän toista hevostaan Caddieta raveissa. Viimeisimmäksi ollaan käyty Turussa, Porissa ja Forssassa. Aionkin heti mahdollisuuden tullen suorittaa C-raviajokortin. Voinkin vain kiittää Kirsiä (Millan omistajaa) tällaisesta upeasta mahdollisuudesta päästä raveihin mukaan ja hoitamaan Caddieta. Porin raveissa pääsin myös kokemaan jotain ihan uutta! Pääsin osaksi kuskinvaihtoa, eli kun Caddien ohjastaja tuli sen kanssa radalta minä olin portilla vastassa ja vaihdoimme kuskin kanssa paikkoja vauhdista (käynnistä). Sain siis hypätä oikeisiin kilpakärryihin ja ohjastaa Caddien takaisin katokselle ja peruuttaa sen paikalleen. Yllätyin kuinka helppoa se oli, mutta olihan mulla edessä maailman kiltein lämpönen <3. Tätä mä haluan tehdä lisää.

Tässä vähän ravitunnelmia:

Kuitenkin tähän kaikkeen tulee nyt reilun 3kk tauko. Miksi? No... Ellu on lähdössä NORJAAN työssäoppimaan!
Heti kun tiesin milloin meillä on työssäoppiminen aloin etsimään hevosalantyöpaikkoja ympäri maailmaa. Päädyin tekemään tilin www.yardandgroom.com:iin, jonka kautta sitten etsin ja otinkin yhteyttä muutamaan työpaikkaa tarjoavaan talliin. Kuitenkin lopullisen paikkani tuli tarjouksena minulle. Tätä en osannut todellakaan odottaa, että MINULLE tarjotaan töitä ja vieläpä Norjasta. Menen pienelle tallille Lesja nimiseen pikku kylään (2500 asukasta). Talli pyörittää vaelluksia ja ratsastustunteja, sekä erilaisia hevosenkäsittely kursseja ja kesäleirejä. Saa nyt nähdä mitä kieltä käytetään, kun mun ruotsi ei oo mikään paras, luultavasti englannilla mennään ainakin aluksi. Minä siis asun heillä omassa pienessä talossani ja teen 6pv/vk töitä. Sain juuri äsken kuulla työnantajaltani, että heille valmistuu reilunkokoinen maneesi helmikuussa, wohooo!!

Tässähän tais tulla aikas hyvin kaikki, kiitos jos jaksoit lukea loppuun asti!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti